Na genewskim stoisku Hondy był prezentowany silnik Diesla następnej generacji, w którym zastosowano pionierskie technologie mające na celu redukcję emisji gazów do poziomu, jaki reprezentują silniki benzynowe.
Rewolucyjny katalizator redukuje emisję tlenków azotu (NOx), co pozwala spełnić surowe normy emisji spalin Tier II/Bin 5 Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA (US Environmental Protection Agency).
Katalizator zawiera innowacyjny system wykorzystujący reakcję redukcji amoniaku powstającego wewnątrz katalizatora do zainicjowania przekształcania tlenków azotu (NOx) w nieszkodliwy azot. W przeciwieństwie do systemów selektywnej katalitycznej redukcji SCR (Selective Catalytic Reduction), które wykorzystują wtrysk roztworu mocznika, innowacyjna technologia Hondy wykorzystuje amoniak powstały w katalizatorze.
Nowy katalizator posiada dwuwarstwową strukturę: jedna warstwa adsorbuje tlenki azotu (pochodzące z gazów spalinowych), które podczas okresowego procesu spalania bogatej mieszanki, sterowanego przez system zarządzający pracą silnika, reagują z wodorem pobranym z gazów spalinowych i przekształcają jego porcję w amoniak; amoniak jest następnie adsorbowany przez drugą warstwę. Podczas procesu spalania przy nadmiarze powietrza, amoniak jest wykorzystywany do przekształcania pozostałych w układzie wydechowym tlenków azotu (NOx), ponieważ w bogatej w tlen atmosferze, amoniak jest wysoce efektywnym czynnikiem redukującym. System odznacza się również wydajniejszym działaniem redukującym NOx przy 200-300ºC (głównych temperaturach spalin silnika wysokoprężnego).
Silniki benzynowe zawierają obecnie trójdrożne katalizatory, które redukują NOx w 99%, jednak jest to możliwe przy wykorzystaniu stechiometrycznej mieszanki powietrzno-paliwowej. W bogatym w tlen środowisku silnika Diesla, trójdrożne katalizatory redukują jedynie 10% NOx. Nowy katalizator Hondy skutecznie redukuje NOx w silniku pracującym z nadmiarem powietrza, umożliwiając jednostkom wysokoprężnym rywalizację z silnikami benzynowymi w zakresie czystości spalin. Zwarty system jest również łatwy w montażu w pojazdach osobowych. Instalacja przeprowadzana jest w ostatniej fazie montażu standardowego katalizatora i filtra cząstek stałych (DPF).
Obok prac nad technologią oczyszczania gazów spalinowych, Honda planuje również rozwiązać inne techniczne ograniczenia w procesie wytwarzania ekologicznych silników diesla, takie jak odmienne liczby cetanowe w paliwie przeznaczonym dla silników wysokoprężnych (problem występujący na niektórych rynkach) oraz zgodność z amerykańskimi normami diagnostycznymi US On-Board Diagnostic System.
Honda planuje rozpoczęcie produkcji silnika Diesla nowej generacji w ciągu trzech lat.
O2 1.6 MPI BGU (102KM/148Nm) '04 Amb. - pierwsza sztuka?
"Now we are free and we will see you again but not yet, not yet!"
Uniden Pro 510XL+Hustler IC100
Komentarz